Content marketing virker. Forklaringen ligger i vores biologi

Content marketing virker - forklaringen ligger i vores biologi

Ja, biologi. Vildt, ikke?

Jeg er ved at lytte mig igennem Simon Sineks GENIALE bog om positionering og storytelling Start with why, og i den forklarer han, hvorfor content marketing virker. (Han skriver ikke direkte om content marketing, men hans pointer er oplagte at knytte til disciplinen.)

Forklaringen knytter sig til, hvordan vores hjerner fungerer. Og den knytter sig til, hvordan vi træffer (købs)beslutninger.

Tag dig god tid til at læse dette citat fra bogen:

“The newest area of the brain, our Homo sapien brain, is the neocortex [...]. The neocortex is responsible for rational and analytical thought and language.

[...] The limbic brain is responsible for all our feelings, such as trust and loyalty. It is also responsible for all human behaviour and all our decisionmaking, but it has no capacity for language.

[...] people can understand vast amounts of complicated information, like facts and features, but it does not drive behaviour.”

Ok.

Hvordan knytter citatet sig så til content marketing?

Det gør det på følgende måde:

Ét af formålene med content marketing er at skabe salg og loyale kunder ved at appellere til følelser ved hjælp af storytelling og youtility-indhold, der er konsistent og ikke har kampagnekarakter (jeg er tilhænger af Content Marketing Institutes definition af content marketing). Dén tilgang adskiller sig fra traditionelle reklamer, der kører i en kort periode og lægger vægt på det rationelle ved at kommunikere features, fordele og slå på prisbaskere.

Når man netop henvender sig til sine potentielle kunder med historier, der vækker følelser, så kommunikerer man direkte til beslutningscentret i hjernen – og det er den del af hjernen, hvor du både kan skabe her-og-nu-salg og loyale kunder.

Så hvem sagde, content marketing ikke virker? Den er endda potentielt mere effektiv end gammeldaws kampagnemarkedsføring.

 

PS: Du kan lytte til Sineks Start With Why på Audible (en del af Amazon, så det er nemt at shoppe – og den første lydbog er gratis), og du finder den i bogform på Amazon lige her.